E-számla: kell-e az aláírás?


A 2013. január 1-jén életbe lépett 2010/45/EU direktíva  szerint e-számlának minősül az a számla, amely a kiállítás és a befogadás pillanatában elektronikus. Ezt kiegészítve az említett direktíva és a magyar jogszabály (áfatörvény) kimondja, hogy emellett megbízható módon biztosítani kell a számla eredetének hitelességét, adattartalma sértetlenségét és olvashatóságát.



Mind az EU direktíva, mind a magyar  áfatörvény az egyéb és új hitelesítési lehetőségek mellett továbbra is az egyik megbízható hitelesítési módnak a digitális aláírást javasolja – foglalta össze a legfontosabb tudnivalókat Piya Csaba, a Billzone.eu ügyvezető igazgatója a Piac&Profit konferenciáján.

De mi is ez?

A digitális aláírás az elektronikus kommunikációban használt titkosítási eljárás, melynek segítségével használója hitelesítheti az általa kiállított dokumentumokat. Amennyiben a digitális aláírás egy minősített szolgáltatótól származik, akkor azt elektronikus aláírásnak hívjuk, és használata egyenértékű a kézzel írott-, vagy közjegyző előtt tett aláírással. Az aláírás létrehozásához a kiállító fél a saját, titkos kulcsát használja, a másik fél pedig a létrehozó nyilvános kulcsával ellenőrzi le a dokumentum hitelességét.

A létrejött, kódolt dokumentum hitelességét annak szerkezete biztosítja, mely elválaszthatatlanul hozzákapcsolódik az aláírt dokumentumhoz. Az aláírás szerkezetéből egyértelműen bizonyítható, hogy ki végezte el annak kódolását, és hogy pontosan mely dokumentumot kódolta (tehát ha valaki több dokumentumot is aláír, akkor az egyes dokumentumokhoz tartozó aláírásai eltérnek egymástól). Abban az esetben, ha valaki átmásolja az elektronikus aláírást egy olyan dokumentumra, melyet az illető nem írt alá, kimutatható lesz, hogy az aláírás nem valódi.

További hasznos tudnivalókról itt olvashat.


2015-02-23 22:34